Блоги

Либа, либа, либа, лак…
Либа, либа, либа, лак…
  • 22:25
  • 430
  • Адмін
  • Діти

Коли малюк починає говорити, його батьки, бабусі-дідусі, тьоті-дяді, братики-сестрички, одним словом, всі рідні і близькі люди переживають надзвичайно щасливі миті. Що й не дивно. Адже лексика дитини перших років життя так часто змушує дорослих, заклопотаних рутинними справами, сміятися і радіти! Наприклад, як не посміхнутися тещі, коли півторарічний малюк, який ще не навчився вимовляти «т», на її зятя каже «кака» (що означає тато). А як не «одягнути усмішку» зятю, коли все через той самий звук «т» його рідну тещу Тому синочок називає бабою Комою. А ще серед веселих словечок трапляються кактор (трактор), АМеНе (магазин «АТБ»), лісопет (велосипед), Малгалина (Маргарита) і багато інших. В кожній сім'ї є власні «перли». Але одного дня, що ближче до школи, ще вчора кумедні словечка стають «неправильно вимовленими» і батьки задумуються: чи не пора до логопеда? і чи не запізно?

Починати уважно прислухатися до дитячої вимови фахівці радять, починаючи з двох років. Саме на третьому році життя в дитини активно формується фразове мовлення і суттєво розширюється словниковий запас. Якщо в цьому віці малеча пропускає в словах голосні звуки, дуже повільно або дуже швидко говорить, робить великі паузи між складами, варто проконсультуватися із логопедом. Коли ж відхилень від норми немає, можна трішки почекати.

Оптимальний період для виправлення помилок у мовленні дитини – до школи. «Як на мене, краще починати працювати з дитиною чотирьох років, коли вже сформувалася вимова більшості приголосних звуків - переконана вчитель-логопед Антоніна Пекур. - Можна з трьох, якщо мова нечітка». До слова, Антоніна Микитівна Пекур – добре знаний фахівець не тільки у Вишневому. За плечима – більше сорока років відданої праці в одному з навчальних закладів столиці. А впродовж ось уже десяти років вона допомагає перетворювати «либу» в «рибу», «шонце» в «сонце» і виправляти значно серйозніші дефекти вихованцям ДНЗ «Теремочок».

Часто дорослі недооцінюють власну роль у формуванні правильної вимови в дитини. Намагаючись виразити безмежну любов, навіть не помічають, як звертаються: «Ой ти мій холосенький!», «Сонецко ти моє масюсіньке», «Ти з моя кйасота!»… Перелік подібних фраз нескінчений, адже в кожній сім'ї своє «сюсюкання». Фахівці наголошують: не можна наслідувати дитячу мову. Спілкуючись із дитиною, вже з раннього віку звуки потрібно вимовляти правильно і чітко.

Одне з найбільш поширених - порушення звуковимови за нормального слуху. Дуже часто діти не вимовляють один-два звуки. Це, як правило, африкати, шиплячі. Погана вимова «р» в дошкільному віці не є недоліком. Цей звук вважається складним для дітей, але часто спеціальної «постановки» логопеда не потребує. Та якщо замість «риби» у дитини «либа», замість «сонця» - «шонце», не «сам», а «фам» тощо, чекати, доки малеча «переросте» не варто. Краще допомогти їй навчитися говорити правильно, аби вже в шкільному віці не виникли труднощі в навчанні і спілкуванні з однолітками. У дитинстві «поставити» вимову можна за кілька місяців спільної роботи логопеда, батьків і дитини. Тільки занять із фахівцем недостатньо, адже вимову потрібно контролювати: виправляти помилки, повторювати логопедичні вправи вдома (наприклад, перед дзеркалом). Аби дитина промовляла звуки чітко і правильно, разом із нею потрібно багато читати, співати, повторювати чистомовки (скоромовки) з «проблемними» звуками. «Німі» ігри на планшеті чи комп'ютері тільки шкодять.

Найважче, кажуть фахівці, виправляти так звані органічні порушення (наприклад, зумовлені вродженими вадами мовленнєвого апарату). Один із найтяжчих недоліків – заїкання (можливі рецидиви).

Але переважну більшість дефектів можна виправити. «Навіть, коли в дитини укорочена вуздечка, - говорить Антоніна Пекур, - якщо добре постаратися (регулярно займатися, робити «розтяжку»), цілком реально обійтися без хірургічного втручання». Головне – вчасно розпочати.

Якщо ж маєте що розповісти про виправлення недоліків у вимові своєї дитини – не пошкодуйте часу аби поділитися інформацією в коментарях. Адже вона може виявитися надзвичайно корисною для батьків, які вже «ламають» голову над питанням: чи не пора до логопеда?

Валентина КОЗАК

Немає коментарів. Ваш буде першим!
Завантаження...